Ton van 't Noordende treedt toe tot deeptech VC 01Ventures als CEO

Amsterdam, 6 februari 2018.

01Ventures, de toonaangevende early & growth fase investeerder in Europese deep tech startups, voegt Ton van 't Noordende toe als CEO en General Partner. Ton was eerder Partner bij Keadyn Ventures - een in Rotterdam en Amsterdam gevestigde seed fase investeerder die erin slaagde om in korte tijd een van de leidende merken in VC in Nederland te worden. Hij heeft meer dan 10 jaar ervaring in het investeren in en het opbouwen van startende bedrijven.

Ton van ‘t Noordende is een actieve speler in de Europese tech scene en werkt aan verschillende grote projecten die zijn opgezet om ondernemers en investeerders te ondersteunen, zoals Angel Island (angelisland.co), CapitalFest (capitalfest.co), StartupFest. Hij is bestuurslid van de Amsterdam Capital Week (amsterdamcapitalweek.com) en Investor In Residence bij StartupDelta, waar hij in nauwe samenwerking werkt met ZKH Prins Constantijn van Oranje om de toegang tot en contacten met vooraanstaande internationale investeerders te versterken voor Nederland.

Ruben Nieuwenhuis, Director StartupAmsterdam:
“Amsterdam heeft zich in de afgelopen jaren als vooraanstaande Europese ‘tech hub’ gepositioneerd. Ton levert een enorme bijdrage aan dit succes. Hij is zo’n troef waar een ecosysteem alleen maar van kan dromen - altijd bezig met verbinding & het delen van kennis over de Europese investeringsmarkt. Amsterdam is vereerd met de komst van 01V en we kijken ernaar uit om samen te werken met Ton en zijn team."

01V richt zich op vroege en groeifase investeringen in ‘emerging technologies’: opkomende technologieën die een grote impact gaan hebben op de toekomst (van de mensheid).

Tot nu heeft 01V 3 investeringen gedaan: het in Londen gevestigde Bibblio (http://www.bibblio.org) dat 's werelds meest geavanceerde ‘knowledge discovery engine’ heeft gebouwd; het in Helsinki gevestigde Valossa (http://valossa.com) dat een marktleidende video-AI (video artificial intelligence) heeft ontwikkeld die video kan vertalen en begrijpen op een vergelijkbare manier zoals alleen mensen dat kunnen; en het in New York gevestigde Teralytic (http://www.teralytic.com) dat een oplossing heeft ontwikkeld voor het bewaken van de gezondheid van de bodem (voor precisielandbouw).

01Ventures richt zich in de eerste plaats op de volgende sleutelgebieden: decentralisatie, data & machine-intelligentie, ‘automation’, ‘enabling technologies’ zoals quantum computing en mens-computerinteractie (HCI).

Het hoofkantoor van 01V is gevestigd in Amsterdam met daarnaast een kantoor in London. Er zijn uitbreidingsplannen in de Scandinavische regio. De huidige Founding Partners zijn Eeswaran Navaratnam, Chris Haley, Correy Voo en Ton van 't Noordende. 01V zal voornamelijk in Europese deeptech startups investeren.

Ton van 't Noordende, CEO 01V, legt uit:
"De Europese onderwijsinstellingen richten zich op de fundamentele vaardigheden die vereist zijn voor ‘echte’ deep tech: engineering, wiskunde en natuurwetenschappen. Van radio en de straalmotor tot chirurgische robots, WiFi en Raspberry Pi, Europa is het leidende continent in technologieën die een fundamentele impact hebben op de manier waarop we leven. Ik ben extreem optimistisch over de kwaliteit van de huidige Europese teams in deep tech. We zien meer en meer startups die erin slagen om grenzenloze technologieën te ontwikkelen en uit hun lokale omgeving te schalen."

Recent onderzoek laat zien dat het aantal investeringen in Europese deeptech bedrijven in de lift zit: "Europese deeptech-investeringen zijn in 2017 met 40% gestegen van 2016 tot $ 3,5 miljard. (Bron: Atomico State of European Tech report 2017)

Correy Voo, Founding Partner van 01 Ventures & voorheen de CTO van UBS Bank
"In mijn loopbaan heb ik veel ondernemers gezien die complexe issues addressen met de ontwikkeling van ‘deep technologies’ en vervolgens naar de VS moeten verhuizen om hier ook daarwerkelijk financiering voor te krijgen. Wat dan gebeurt, is dat de waarde van deze bedrijven, die hun oorsprong vinden in Europa, ten goede komt aan het ecosysteem van de VS en er relatief weinig waarde terugvloeit naar Europa. Ik weet hoe goed deze Europese bedrijven zijn en zou via dit fonds de waarde willen kapitaliseren - binnen Europa."

01V is uniek gepositioneerd om juist die pioniers in tech te vinden en daarin te investeren. De partners hebben een diverse achtergrond, van traditionele investment management - tot Global CTO-rollen, tot het bouwen van hun eigen startups.

Founding Partner Chris Haley over Ton van ‘t Noordende:
 "We zijn verheugd Ton te verwelkomen in het team. Nadat we met hem in het Europese startup ecosystem hebben gewerkt,, wisten we dat zijn vaardigheden, kennis, netwerk en, het belangrijkste, zijn passie voor ondernemers in Europa de perfecte fit zou zijn voor 01V. We zijn op een missie om samen te werken met het uitzonderlijke deep techvtalent van Europa om een mpactvolle technologische vooruitgang in de wereld te stimuleren en we zijn verheugd om Ton met ons mee te nemen op deze reis. "

Het beoordelen van startups die actief zijn in opkomende technologieën vereist meer van investeerders dan het vermogen om een financiële analyse te maken. Het vereist een diep begrip van de technologie. 01V heeft deze kennis in-house en vult dit waar nodig aan met een uitgebreid internationaal partner netwerk van universiteiten, corporates en experts.

Voor meer informatie:
Ton van 't Noordende, ton@01ventures.com - +31624732500
Eeswaran Navaratnam, eeswaran@01ventures.com

De 5 belangrijkste investeringsgebieden voor 01V.

Decentralisatie,
blockchain, intelligent IoT, Edge computing

Data & machine-intelligentie
AI (artificial intelligence) & machine learning
Graph database-technologie

Automation
Autonome voertuigtechnologieën
Robotics

Enabling technologies
Energie opslag technologie
Quantum computing

Human-computer interaction
AR / VR / MR
Mens-machine convergentie (bijvoorbeeld neural lace)

Download persbericht

Download profiel foto Ton van't Noordende

Download 01V logo

Ton van ‘t Noordende to join deep tech VC 01Ventures as CEO.